Biały nalot na języku

Biały język pojawia się często po terapii antybiotykowej. Jest to związane z zaburzeniem stosunków w naturalnej florze naszego organizmu. Ma miejsce szczególnie wtedy, kiedy zapomnimy o przyjmowaniu probiotyków podczas leczenia. Probiotyki są zestawem bakterii normalnie zasiedlających zdrowy organizm człowieka. Są niezbędne w procesach obrony przed szkodliwymi mikroorganizmami (zasiedlają powierzchnię naszego ciała, śluzówki przewodu pokarmowego) nie dopuszczają do kolonizacji obcych. Jeżeli jednak na skutek podania antybiotyku zostaną zniszczone także te przyjazne nam mikroorganizmy, do głosu dochodzą właśnie grzyby powodujące świąd i serowe upławy w okolicach intymnych oraz biały nalot na języku. Nalot należy usuwać mechanicznie – czystym gazikiem lub szczoteczką do zębów, a następnie pędzlować preparatem grzybobójczym, na przykład aftinem. Można też stosować płukanie odwarem z kory aronii. Często jednak to nie wystarcza i konieczne jest podanie ogólnoustrojowego preparatu przeciwgrzybicznego w rodzaju Fluconazolu. W przypadku infekcji jamy ustnej osobom dorosłym podaje się 50 mg raz dziennie przez siedem do dziesięciu dni. Jeśli objawy dotyczą także strefy narządów płciowych można też zastosować nystatynę w globulkach dopochwowych, która wnika do organizmu przez śluzówkę i rozprowadzana jest przez układ krwionośny po całym ciele.

Both comments and pings are currently closed.